Thailand 2 - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Arnold Niesen - WaarBenJij.nu Thailand 2 - Reisverslag uit Chiang Rai, Thailand van Arnold Niesen - WaarBenJij.nu

Thailand 2

Door: H&A

Blijf op de hoogte en volg Arnold

10 Mei 2012 | Thailand, Chiang Rai

Hallo Holland.

Zo, we zijn onderhand alweer ruim een week in Thailand. Een land met zo'n 65 miljoen inwoners. De Thai is vriendelijk en beleefd. Het land is tolerant. Het is een gezond land, de gezondheiszorg is goed geregeld. Er rijden hier alleen maar goede auto's en de wegen zijn uitstekend. Koning Bhumibol heeft een goed hart en zorgt goed voor zijn onderdanen. Er zijn hier de nodige bergbewoners, veelal vluchtelingen uit o.a. Tibet en China. De overheid heeft goede aandacht voor iedereen, niemand wordt aan zijn lot overgelaten. We zijn gebleven met vertellen dat we bij een bruiloftpartij mochten zitten. Hebben we niet gedaan, maar we zijn naar het Holland House geweest. Dat is een terrasje van een Thaise die zich op de Nederlandse toerist richt, gezellig. Uiteraard meteen voor de volgende dag koffie met appelgebak die zij zelf maakt besteld. Het regende goed, waardoor wij met parasols over straat moesten lopen. De volgende dag was een bezoek aan een Long Neck bergvolk gepland. Het idee was om er met een longtailboat heen te gaan. Omdat het regende is voor een alternatief dorp gekozen dat met de busjes bereikbaar was. We waren 's middags vrij, maar op de een of andere manier wilde de reisleider niet op ons voorstel ingaan om het programma te wijzigen. Immers, 's middags kon het wel weer droog zijn. De Long Necks zijn een bezoekje waard. Vrouwen dragen een spiraal om de nek om de schouderbladen om laag te drukken. Een spiraal kan op den duur wel zo'n 8 kg wegen. We hebben een losse gevoeld,jonge, jonge. Oorspronkelijk was de theorie dat een tijger je niet in de nek kon bijten. Tegenwoording is ieder meisje/vrouw vrij te bepalen of zij een spiraal gebruikt. Wel indrukwekkend om te zien. omdat het na de lunch droog was zijn we met z'n zessen alsnog met de boot naar het andere dorp geweest. Onze chauffeur ging gewoon mee. Dit was gaaf. We zijn daar op de foto gegaan met een hele oude Long Neckvrouw, waarvan uitgegaan kon worden dat deze echt authentiek was. Later hoorden we dat deze vrouw als jongere vrouw op vele folders staat afgebeeld.staat. Hierna onze appelgebak in het Holland House gegeten.
Op 7 mei was Herman jarig. De groep heeft toen van het hotel een stuk gebak aangeboden gekregen. Herman was ook de eerste die door een ziekte geveld werd. Heeft anderhalve dag geduurd. Eerder was Henriette meteen in het begin al niet lekker, maar dat was na een paar uur weer over.
Met een bhinnenlandse vlucht zijn we terug naar Chiang Mai gevlogen.
Onderweg naar Chaing Rai hebben we een kunstnijverheidstraat met edelsteen-, zijde- en lakindustrie aangedaan. Later naar een gelegenheid geweest waar men Aziatische parasols maakt. Je kon hier ook iets op bijv. je petje laten schilderen.
Inmiddels zijn we in Chiang Rai waar we gezellige bungalows rond het zwembad hebben. Gisteren naar de beruchte gouden driehoek geweest, waat Thailand, Birma en Laos aan elkaar grenzen. Het heet The Golden Triangel omdat met de opium echt goud werd verdiend. We konden de grens over naar Birma , maar hebben dit niet gedaan omdat er een visum aangeschaft moest worden. Lekker duur. Wel zijn we de Mekongrivier overgestoken naar Laos voor vijftig cent.
Vandaag voor de lunch onder begeleiding van een kok een Thais gerecht, Phad Tai gekookt. Voor de rest is het een zembaddag, want we hebben geen programma.
We zijn maar met z'n tienen, en dat heeft toch z'n voordelen. Je hoeft niet zo lang om elkaar te wachten, en we hoeven ook niet zo vroeg het hotel uit om e.e.a. te ondernemen.

Nou, dat was het dan weer even.

Groeten uit het behaaglijke Thailand.

Henriette en Arnold

• 10 Mei 2012 - 09:53

Henk En Joke:

Appelgebak in Thailand, wie had dat gedacht? Het klinkt allemaal wel erg goed hoor en de foto's maken dat je er zo zin in zou krijgen. Wel weer een hele leuke ervaring erbij, we zijn enigszins jaloers. Geniet er lekker van en de groeten aan de rest.
    Joke & Henk

• 10 Mei 2012 - 10:07

Adriaan En Liesbeth:

Hoi hoi, ooww wat klinkt dat weer goed zeg. Jullie hebben al een heleboel gezien en er komt waarschijnlijk nog veel meer. De foto's zien er ook prima uit alleen die slang en die schorpioen in die flesjes bbbrrrr wat is dat???
    Groetjesssss

• 10 Mei 2012 - 10:11

Karel&Paula:

Allereerst bedankt voor jullie felicitatie via Hermitage, sms, en een kaart. Geweldig! Een zonnestraal is zeer welkom. De hele dag door maar door udjan. Ik heb een heel gezellige dag gehad met veel verwennerijen.
    Geniet nog veel van cultuur en natuur en veel plezier. Leuk hoor om jullie reis mee te beleven via reisverslag.
    Liefs,
    Karel&Paula.

• 10 Mei 2012 - 10:15

Ella:

Leuk weer even wat te horen. Arnold helemaal in zijn sas. Dit gerecht gaat hij vast ook nog eens voor de Sdoorn bereiden...toch..?
    Verder net zoals in Nederland? Hier zijn de vrouwen ook vrij om een spiraal te bebruiken.
    Geniet er nog even lekker van.

• 10 Mei 2012 - 11:18

Norma/herman:

zoooo... leuke dingen meegemaakt
    en die parasol ziet er ook heel mooi uit
    en Freek zit wel weer op zijn plekkie
    met zijn gitaar en dan nog met een mooie Thaise meid.. Leuke foto's vooral die ene van Arnold op de slurfen van de olifant.. zit wel goed op de slurfjes...hihi

• 10 Mei 2012 - 11:24

Theo En Ina:

zo lekker appel gebak dat wil theo ook wel zo te zien vermaken jullie je wel mooie foto,s ook
    geniet er van.
    groetej theo en ina

• 10 Mei 2012 - 12:02

Leonie:

Zo te lezen hebben jullie het weer helemaal naar jullie zin :)
    lekker hoor, appelgebak! Leuke foto van de tekening van Dawn Rose en de andere foto's zijn ook weer erg mooi :)

Kuss kuss

• 11 Mei 2012 - 22:55

Rick:

Koning Bhamibal? Getrouwd met koningin Nhasischijf zeker?

Phad Tai heb ik wel eens van gehoord, dacht ik. Zit toch appel in? Of nee, dat was iPad.

O, enne ... waar lag die gouden driehoek ook alweer, mam? Whehe!

• 11 Mei 2012 - 23:02

Rick:

Duurde even voordat het kwartje viel, maar ... "Hier zijn de vrouwen ook vrij om een spiraal te gebruiken"? Hahaha, Ella!

• 13 Mei 2012 - 13:00

Anita En Rein:

Zijn dat flessen drank, gevuld met schorpioen en slang?

Nog vulle wille.

• 14 Mei 2012 - 08:04

Hallo Arnold en Henriette!
    Wat klinkt dat allemaal mooi zeg! En wat zien die foto's er mooi uit, maaaar dat kan ook niet anders met zo'n land en een goede fotograaf! Ik hoorde ook al van opa dat het eten te lekker was haha, dat kan ik mij goed voorstellen! Heel herkenbaar hier ;) Ik heb jullie ook even als reisvriend toegevoegd, dan kan ik jullie nog makkelijker volgen! Nog veel plezier daar en ik kijk uit naar het volgende verhaal.

Groetjes Natasja

Ps. de verhalen worden leuk geschreven!